2015. július 14., kedd

Negyedik óra

Az igeragozás

Ismétlés

A sein létige ragozása

ich bin (én vagyok)
du bist (te vagy)
er/sie/es ist (ő, az van)
wir sind (mi vagyunk)
ihr seid (ti vagytok)
sie sind (ők vannak)
Sie sind (Ön van, Önök vannak)

A haben ige ragozása

ich habe
            du hast
            er/sie/es hat
            wir haben
            ihr habt
            sie/Sie haben

Die Konjugation (Az igeragozás)

 A német igék végződése/Endungen:
ich                 -e
du                   -st (-est)
er/sie/es       -t (-et)
wir                 -en
ihr                  -t (-et)
sie/Sie           -en

Példamondatok:
-        Ich sitze auf der Couch. / liege in dem Bett. / stehe unter der Lampe. (e Couch, -(e)s: kanapé)
-        Die Katze sitzt hinter der Tür. / Der Hund liegt auf dem Teppich. / Das Bild hängt über dem Bett.
-        Sie sitzen auf der Couch. / liegen in dem Bett. / stehen in dem Zimmer.

Német
Magyar
Példamondatok
SINGULAR
ich lerne
Én tanulok.
Ich lerne Deutsch.
du lernst
Te tanulsz.
Lernst du Englisch?
er/sie/es lernt
Ő tanul.
Er lernt sehr viel.
PLURAL
wir lernen
Mi tanulunk.
Wir lernen zusammen.
ihr lernt
Ti tanultok.
Lernt ihr online?
sie lernen
Ők tanulnak.
Sie lernen neue Wörter.
Sie lernen
Ön tanul.
Lernen Sie Spanisch?

Ha az ige d-re vagy t-re végződik, akkor kaphat egy ejtéskönnyítő e hangot E/2.-ben, E/3.-ban, illetve T/2.-ben.

Például: arbeiten = dolgozni=>  arbeiten

ich arbeite
du arbeitest
er/sie/es arbeitet
wir arbeiten
ihr arbeitet
sie/Sie arbeiten

Így ragozzuk a következő igéket is: antworten – válaszolni, baden – fürdeni, raten - tanácsolni, finden - találni, binden - kötni 

 

Gyenge igék

(A gyenge igék onnan kapták a nevüket, hogy tőhangjuk nem változik meg egyes szám 2. és 3. személyben, és egyszerű múltban sem. Pl.: machen.)
kaufen – vesz, szótő: kauf

ich                   kaufe
du                    kaufst
er/sie/es         kauft
wir                   kaufen
ihr                   kauft
sie/Sie             kaufen


machen – csinál, szótő: mach

ich                   mache
du                    machst
er/sie/es         macht
wir                   machen
ihr                   macht
sie/Sie             machen


spielen – játszik, szótő: spiel

ich                   spiele
du                    spielst
er/sie/es         spielt
wir                   spielen
ihr                   spielt
sie/Sie             spielen


Erős és rendhagyó igék: tőhangváltás - Brechung vagy Umlaut. (Az erős igék esetén egyes szám 2. és 3. személyben az igető magánhangzója megváltozik. Forrás: http://tanuljnemetul.mindenkilapja.hu/html/24594254/render/az-igek-1)

1.     i-re illetve ie-re váltó igék:

helfen – segít, szótő: helf

ich                   helfe
du                    hilfst
er/sie/es         hilft
wir                   helfen
ihr                   helft
sie/Sie             helfen


geben – ad, szótő: geb

ich                   gebe
du                    gibst
er/sie/es         gibt
wir                   geben
ihr                   gebt
sie/Sie             geben


2.      umlautot felvevő igék         

schlafen – alszik, szótő: schlaf

ich                   schlafe
du                    schläfst
er/sie/es         schläft
wir                   schlafen
ihr                   schlaft
sie/Sie             schlafen


fangen - fog   

ich                   fange
du                    fängst
er/sie/es         fängt
wir                   fangen
ihr                   fangt
sie/Sie             fangen


Tőhangváltás: csak E/2. és E/3. J
Tőhangváltós pl.: laufen, essen, lesen, schlafen, fahren, tragen, geben, helfen, sehen, sprechen, backen, einladen, fernsehen.

Elváló igekötős igék

Vannak igék, amelyeknek az igekötője elválik az igétől és a mondat végére kerül, mintegy keretbe foglalva a mondatot.
Ilyenek pl.: fernsehen, anrufen, abholen, aufstehen, zurückkommen, zurückrufen, einschlafen,
einkaufen, einladen, aufgeben
Nézzünk egy-egy példamondatot:
Martin kauft jeden Tag ein.   Martin minden nap bevásárol.
Wann kommst du zurück?     Mikor jössz vissza?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése