2015. július 15., szerda

A névmások

A névmások




1. A személyes névmás minden nyelvben megtalálható és mindenhol ragozzák is. Ez a németben sincs másképp.

A.e.      ich               du            er / sie / es               wir           ihr            sie / Sie
T.e.      mich            dich         ihn / sie / es             uns           euch         sie / Sie
R.e.      mir              dir            ihm / ihr / ihm         uns          euch         ihnen / Ihnen
B.e.      mein           dein          sein / ihr / sein        unser       euer          ihr / Ihr

Láthatjuk, hogy ragozása a névelőragozáson alapul. A tárgy és részes esetű alakokkal majd később foglalkozunk, most azonban a birtokos névmást nézzük meg.



2. A birtokos névmás

a) Az enyém - mein ragozása:

               HÍMNEM         NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.          mein                   meine                   mein                             meine
T.e.          meinen                meine                   mein                             meine
R.e.         meinem               meiner                  meinem                        meinen (+n)
B.e.         meines (+s)         meiner                  meines (+s)                  meiner

Ragozása és használata ugyanaz mint a névelőknél, csak a szótő változott meg. Nézzünk rá egy példát:
mein Haus - az én házam
mein Haus - az én házamat
meinem Haus - az én házamnak
meines Hauses - az én házamnak a ...(vmije)


b) A tied - dein ragozása:

             HÍMNEM          NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.          dein                     deine                    dein                              deine
T.e.          deinen                 deine                    dein                              deine
R.e.         deinem                deiner                   deinem                         deinen (+n)
B.e.         deines (+s)          deiner                   deines (+s)                   deiner

Példa:
dein Hund -        a te kutyád
deinen Hund -    a te kutyádat
deinem Hund -   a te kutyádnak
deines Hundes - a te kutyádnak a ...(vmije)


c) az övé - sein / ihr/ sein ragozása

1. Ha az a tárgy/személy/dolog, amiről beszélünk, hímnemű vagy semleges nemű személyé, akkor mindig a sein-t ragozzuk, DE ez nem összekeverendő a sein=lenni igével!

HÍMNEM             NŐNEM               SEMLEGES          TÖBBES SZÁM
A.e.       sein                      seine                    sein                        seine
T.e.       seinen                   seine                    sein                       seine
R.e.       seinem                 seiner                   seinem                  seinen (+n)
B.e.       seines (+s)           seiner                   seines (+s)            seiner

Példa:
seine Tochter - az ő lánya (apáról van szó)
seine Tochter - az ő lányát
seiner Tochter - az ő lányának
seiner Tochter - az ő lányának a ...(vmije)



2. A a tárgy/személy/dolog gazdája nőnemű személyé, akkor az ihr-t ragozzuk.

              HÍMNEM          NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.          ihr                        ihre                      ihr                                 ihre
T.e.          ihren                    ihre                      ihr                                  ihre
R.e.          ihrem                   ihrer                    ihrem                             ihren (+n)
B.e.          ihres (+s)             ihrer                    ihres (+s)                       ihrer

Példa:
ihre Hefte - az ő füzetei (nőről van szó)
ihre Hefte - az ő füzeteit
ihren Heften - az ő füzeteinek
ihrer Hefte - az ő füzeteinek a ...(vmije)


d) A miénk - unser ragozása:
                
  HÍMNEM               NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.          unser                 unsere                  unser                           unsere
T.e.          unseren             unsere                   unser                           unsere
R.e.          unserem            unserer                 unserem                      unseren (+n)
B.e.          unseres (+s)      unserer                 unseres (+s)                unserer

Példa:
unsere Familie - a mi családunk
unsere Familie - a mi családunkat
unserer Familie - a mi családunknak
unserer Familie - a mi családunknak a ...(vmije)



e) A tiétek - euer ragozása:

                 HÍMNEM               NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.       euer                    eu(e)re                euer                            eu(e)re
T.e.       eu(e)ren              eu(e)re                euer                             eu(e)re
R.e.       eu(e)rem            eu(e)rer               eu(e)rem                     eu(e)ren (+n)
B.e.       eu(e)res (+s)      eu(e)rer               eu(e)res (+s)               eu(e)rer

Ezeknél az alakoknál a zárójelbe tett (e) betű elhagyható.
Példa:
euer Wagen - a ti kocsitok
eu(e)ren Wagen - a ti kocsitokat
eu(e)rem Wagen - a ti kocsitoknak
eu(e)res Wagens - a ti kocsitoknak a ...(vmije)


f) Az övék / Öné - ihr / Ihr ragozása:

             HÍMNEM          NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.          ihr                        ihre                        ihr                             ihre
T.e.          ihren                    ihre                        ihr                              ihre       
R.e.          ihrem                   ihrer                      ihrem                         ihren (+n)    
B.e.          ihres (+s)             ihrer                      ihres (+s)                   ihrer

Önözésnél az ihr-t mindig nagy kezdőbetűvel írjuk.
Példa:
ihr Theater - az ő színházuk
ihr Theater - az ő színházukat
ihrem Theater - az ő színházuknak
ihres Theaters - az ő színházuknak a ...(vmije)

3. A mutató névmást minden nyelvben használjuk. Ez nem más, mint az "ez" és az "az". Természetesen ezeket is ragozzuk a három nemnek megfelelően.


a) A közelre mutató névmás (ez)
A közelre mutató névmás az "ez", német megfelelője a "dies".

            HÍMNEM               NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.           dieser                   diese                      dieses                            diese
T.e.           diesen                   diese                      dieses                           diese
R.e.           diesem                  dieser                    diesem                          diesen (+n)
B.e.           dieses (+s)            dieser                    dieses (+s)                    dieser

Példa:
diese Katze - ez a macska
diese Katze - ezt a macskát
dieser Katze - ennek a macskának
dieser Katze - ennek a macskának a ...(vmije)

b) A távolra mutató névmás (az)
A távolra mutató névmás az "az", németül "jene".

                 HÍMNEM        NŐNEM               SEMLEGES               TÖBBES SZÁM
A.e.           jener                      jene                      jenes                          jene
T.e.           jenen                     jene                      jenes                           jene
R.e.          jenem                    jener                     jenem                         jenen (+n)
B.e.          jenes (+s)              jener                     jenes (+s)                    jener

Példa:
jene Bäume - azok a fák
jene Bäume - azokat a fákat
jenen Bäumen - azoknak a fáknak
jener Bäume - azoknak a fáknak a ...(vmije)

Übung:
  1. Ich lebe mit ___________ Eltern zusammen.
  2. Wohin hast du ___________ (r) Wagen geparkt?
  3. Wir haben ____________ Bücher mitgenommen.
  4. Habt ihr ___________Papiere dabei?
  5. Elisa hat _________ Handy verloren.
  6. Sag mir die Telefonnummer __________ Mutter bitte.
  7. Hast du vielleicht einen Füller in ___________ Tasche?
  8. Das Mädchen findet _________ Puppe nicht.
  9. Geben Sie mir __________ Pass, bitte!
  10. Am Montag sprechen die meisten Leute über _________ Wochenende.
  11. Können Sie bitte ________ Frage wiederholen?
  12. ________ Meinung nach ist dieser Film stinklangweilig.
  13. Er hat _________ Chef angerufen, weil er heute Abend _________ Arbeit nicht beenden kann.
  14. Frauen telefonieren stundenlang mit _________ Freundinnen.
  15. Erzählt mal bitte über __________ Urlaub!

1. meinen – 2. deinen – 3. unsere – 4. eure -5. ihr – 6. deiner – 7. deiner – 8. seine – 9. Ihren – 10. ihr – 11. Ihre – 12. meiner – 13. seinen – seine – 14. ihren - 15. euren


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése